De ligger godt i maven

En musikdramatisk forestilling om manden, der fik os til at spise forårsruller!

”Forårsrullen er en meget fin metafor i stykket. For det første kan man ikke se, hvad der er inde i den. Det er formen, der giver næring til vores forestilling om indholdet.

(..) Under forestillingen bliver tilskuerne til én stor familie, selv om vi heller ikke helt kan skelne, hvad der er inde i den.

Musiksiden er meget, meget flot fremført. Dels af pianisten, Brian Larsen, dels skuespilleren, Rosa Sand Michelsen, hvis sang er rørende, når hun står på køkkenbordet iklædt en dragt af forårsrulleplastikposer. Hele lyd- og rytmesiden af forestillingen udgør som nævnt forskellige steder et utroligt spil mellem harmoni og disharmoni, hvilket på en særlig måde matcher den menneskelige følelse i relation til fabrikkens mulige nedtur.”
(..)
Peripeti

” Dramatiker Gritt Uldall-Jessen og forfatter Jimbut Jun Feng har mange bolde i luften – lige fra en historisk gennemgang af kinesisk historie, til familieforhold, politiske og kulturelle forhold, slægtshistorie, den overflod af take-away produkter, der dominerer markedet, fremtiden og et helt måltid gennem én enkelt pille. Det er kitsch, det er dekonstruktivt og det er til tider virkelig underholdende (..).”
Arbejderen

”De ligger godt i maven er en meget fin forestilling, som forener indvandringshistorie med erhvervshistorie og familiehistorie. Og madhistorie. Det er både fortælling og oplysning med høj wiki-værdi.”
Klaus Rotstein

”(..) dette musikalske kål-kulturmøde er absolut værd at gnaske sig igennem.”
Information

Forestillingen er et musikalsk dokudrama om den succesrige kinesiske indvandrer Sai-Chiu Van, også kendt som “Daloon-manden”. Han fortalte danskerne, at de kinesiske forårsruller ” ligger godt i maven”, og integrerede i 70’erne og 80’erne forårsrullerne i menuen på det danske spisebord.

Forårsrullen har i dag mistet noget af sin popularitet. Mange andre eksotiske madtilbud er kommet på bordet, som fx. kebab, pizza og sushi, og der er et øget fokus på sund ernæring. Hvordan ser fremtidens forårsrulle ud? Kan den genopfinde sig selv? Som teatergæst bliver du en del af forårsrullens historie – gennem flere årtier, generationer og et Danmark i forandring.

Københavns Musikteater den 1.-13. juni 2015

Kreditliste

Idé, manuskript: Jun Jimbut Feng og Gritt Uldall-Jessen
Iscenesættelse: Nils P. Munk
Medvirkende: Rosa Sand Michelsen, Peter Flyvholm, Wei Xu
Dramaturgi: Jette Lund, Tine Byrdal Jørgensen
Scenograf: Sir Grand Lear
Kostume: Anna Rosa Hiort Lorenzen
Komponist, musiker: Brian Larsen
Musiker: Xiaoming Ma
Produktionsleder: Nils Engelbrecht
Belysningsmester: Ilkka Häikiö
Foto: Søren Meisner

Forestillingen er støttet af Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst og S. C. Van-fonden.