Fortællinger fra det uofficielle Kina

Fortællingerne sættes op fem forskellige steder i Helsingør. Hver scene har en varighed på 15.-20. min. De fem scener opføres uafhængigt af hinanden i løbet af festivalens tre dage.

Det er en dramatisering af fem udvalgte fortællinger fra bogen “The Corpse Walker” (2009) af den kinesiske dissident og forfatter, Liao Yiwu. Liao Yiwu fik i 2012 De tyske boghandleres fredspris for værket. Det er dramatiker Gritt Uldall-Jessen og digter, oversætter Jun Jimbut Feng, der, i samråd med forfatteren, har dramatiseret de fem udvalgte fortællinger fra bogen.

Det er en stedspecifik opsætning, der iscenesættes af den unge kinesiske instruktør Wang Chong.

Om forfatteren Liao Yiwu

Født 1958 i Sichuan provinsen i Kina. Han er en kinesisk forfatter, journalist, musiker og digter. Han kom i fængsel i 4 år efter at have skrevet digtet ”Massakren” i 1989. Herefter begyndte han at lave en række ”illegale interviews” med forskellige marginaliserede folk i Kina og synliggjorte (og afslørede) derigennem nogle af de mere ukendte sider af det kinesiske samfund, og derfor blev han igen anholdt flere gange. I 2010 fik han for første gang lov til at rejse ud af Kina og tog til Tyskland for at deltage i en litteraturfestival, men så fratog regimet ham endnu engang retten til at rejse ud af landet. Han gik derefter til fods over grænsen til Vietnam i 2011 og fløj så fra Hanoi til Tyskland. Liao Yiwu´s bøger bliver udgivet i Hong Kong og Taiwan, selv om de er forbudt i Kina. En del af hans bøger er oversat til engelsk, fransk, tysk, svensk og polsk. I 2003 blev han tildelt et legat af Human Rights Watch, Hellman-Hammett Grant. I 2007 fik han prisen Freedom to Write Award fra the Independent Chinese PEN Center. I 2011 fik han den tyske Geschwister-Scholl-Preis og i 2012 Friedenspreis des Deutschen Buchhandels.

Om instruktøren Wang Chong

Født 1982 i Kina. Bachelor i jura, Beijing Universitet. MA i teatervidenskab, Hawaii Universitet. Wang er instruktør inden for den uafhængige scenekunst og oversætter. Han stiftede sin egen performanceteatergruppe Théatre du Rêve Expérimental i 2008. Wang Chongs forestillinger er ikke kun blevet sat op i Kina, men også i Hong Kong, Taiwan, Japan, USA, Canada, UK, og Frankrig. Han regnes nu for at være en af de vigtigste instruktører inden for Kinas uafhængige scenekunst med sine multimedia-performances og dokudrama forestillinger.

Spilleperiode
Den 30. juli – 1. august 2015

Site-specific som en del af Passage festivalen.

Kreditliste
Medvirkende skuespillere er: Amalie Lindegård og Ulrik Nykjær Jeppesen
Forfatter: Liao Yiwu

Dramatisering: Gritt Uldall-Jessen og Jun Jimbut Feng
Iscenesættelse: Wang Chong(CHN)
Scenografiske- og kostumeelementer: Ida Grarup Nielsen
Rekvisitør: Gitte Lorentsen
Lyddesign/teknik: Brian Larsen.

Forestillingen produceres af Nydanskeren Jimbuts Kulturforening i samarbejde med Théâtre du Rêve Expérimental.

Den er støttet af Helsingør Teater, S. C. Van- fonden og Statens Kunstfond.