Købers paradis

“Selvom historierne er hårde, er iscenesættelsen så elegant uden at være belærende, at denne anmelder lige har aflyst sin næste shoppetur. Som det ofte er med grusomme historier, så overgår virkeligheden fantasien og i “Købers paradis” er historierne så grumme, at man næsten ikke kan tro det. Man følger de unge kinesiske arbejdere, der flytter ind på døgnfabrikken og opgiver fritid og livslyst for at producere din næste iPhone. (..)Vi sidder som publikummer inde i et butikslokale og kigger ud på den virkelige verden. Almindelige handlende bliver en del af scenografien, det er et enkelt og ret genialt træk. Flere stopper op og forvirres af forestillingen. Fortællingen forstærkes af den forbrugsfest vi som publikummer bliver en del af, når vi kan sidde på den anden side og kan iagttage “almindelige” menneskers endeløse vandring op og ned ad gaden for at få fingre i netop det lille stykke tekstil, der måtte fuldende dagen. Og selvom man sidder der og griner af dem udenfor, så bliver det ikke belærende. Vores fortæller den sprudlende telefonsælger spillet af Fannny Louise Bernth er meget troværdig og ualmindelig god til at håndtere skiftene imellem salen, os bag ruden og de forbipasserende handlende, der også skal underholdes og informeres undervejs i forestillingen. De øvrige skuespillere vandrer elegant ind og ud af karakterer og udfører flere både mekaniske samlebåndskoreografier og fortæller de kinesiske arbejderes historier – uden nogensinde at sige et ord.”

– Helsingør Dagblad

Kom til åbningsreception af en ny pop-up butik, hvor du kommer helt tæt på en masse tilbudsvarer fra hele verden og de historier, der følger med dem. Vær en af de få heldige vindere i spillet om at få varer til de absolut laveste priser! Kina bliver ofte kaldt “verdens største fabrik”. Alle danskere ejer noget med mærkaten ”Made in China”. 270 millioner kinesiske arbejdere producerer alle disse produkter. Også i netop dette øjeblik. Interesserer du dig for, hvordan disse mennesker arbejder, hvad de mener om dig, og hvilke drømme de har? Eller er du af den overbevisning, at det ikke har noget med dig at gøre?

Ny teaterforestilling, ”Købers paradis” sætter fokus på forbindelsen mellem kinesiske arbejdere og danske forbrugere, der begge er fanget i et globalt produktions- og forbrugssystem. I forestillingen sidder publikum inde i en tom butik og ser ud på gaden.

Site-specific

Helsingør den 4.- 6. august 2016
København den 10. -11. juni 2017

Kreditliste

Performere: Fanny Louise Bernth (DK), Imre Vass (Ungarn), Sun Xiaoxing (CHN) og Line Rosa Lee Pallisgaard (DK)
Dramatikere: Gritt Uldall-Jessen (DK) og Jimbut Jun Feng (CHN/DK)
Iscenesættelse: Martin Boross (Ungarn)
Scenografiske elementer: Honglin Qian (CHN)
Rekvisitør og kostumier: Therese Annabelle Jensen (DK)
Dramaturg: Gritt Uldall-Jessen
Lyddesign: Márk Bartha (Ungarn)
Teknisk assistent: Honglin Qian (CHN)
Administrator: Trine Warrer (DK)

Forestillingen er en co-produktion mellem Nydanskeren Jimbuts Kulturforening(DK) og STEREO Akt(Ungarn).

Forestillingen er støttet af S. C. Van-fonden, Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst og Danske Dramatikere.

Fundraising og produktion: Nydanskeren Jimbuts Kulturforening.