• Tagterassen

Tagterassen udspiller sig i år 2001 i Beijing, Kina. To unge kvinder, Shanshan og Xiaoyu er klatret op på taget af et sportsstadion, der, i forbindelse med forberedelserne til OL i Beijing 2008, er under ombygning. Her deler de en øl og en cigaret. Mens solen står op, fletter de to pigers overgang fra ung til voksen sig sammen med den måde, Kina forandrede sig på til OL.

Hørespillet er optaget og produceret i maj/juni 2020. Dramatikeren Xiao Jing (CHN) står for iscenesættelsen i samarbejde med AKT1s kunstneriske leder, Niels Erling.

Samarbejdet er muliggjort ved kommunikation via det digitale medie, WeChat.

Tagterassen er skrevet i november 2019 af den unge kinesiske dramatiker Xiao Jing (CHN). Den er skrevet som en del af en speedwriting workshop på Beijing Fringe Festival i Beijing. Nydanskeren Jimbuts Kulturforening stod for workshoppen i samarbejde med Teater Grob.

Stykket er oversat fra kinesisk og engelsk af Jimbut Jun Feng og Gritt Uldall-Jessen.

Om dramatikeren

Dramatikeren, Xiao Jing, er født i 1990 i Beijing, Kina, og er bosiddende i Beijing.

Hun er uddannet fra Beijing Normal University i kinesisk litteratur og har haft flere stykker opført på Beijing Fringe festival, Wuzhen-festival, Nanluoguxiang Performing Arts Festival i Beijing, og har desuden turneret uden for Kina på festivaler i Italien og Tyskland.

Tagterrassen havde premiere den 25. juni 2020

Hørespillets varighed 36 min.

Kreditliste
Dramatiker: Xiao Jing (CHN)
Oversættere: Jimbut Jun Feng og Gritt Uldall-Jessen
Skuespillere: Hanin Georgis og Laura Skjoldborg
Iscenesættelse: Xiao Jing (CHN) og Niels Erling
Lydscenografi og redigering: Rasmus Juncker
Illustration: MAX GPS (CHN)
Foto: Jimbut Jun Feng

Arrangør, producent og fundraising: Nydanskeren Jimbuts Kulturforening.

Hørespillet er støttet af Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst, Frederiksberg Kommune og S.C. Van-fonden.